جهان با یک فاجعه زیست‌محیطی روبروست و یک انقلاب زیست‌محیطی می‌تواند آن را نجات دهد

روز به روز آثار برخورد نادرست و مضر سیستم سرمایه‌داری با محیط زیست و زمین بیشتر آشکار می‌شود و بشریت در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار گرفته است. این امر نیز ضرورت انقلابی زیست‌محیطی و بنیاد نهادن جامعه‌ای اکولوژیک را بیشتر نشان می‌دهد.

مسئله محیط زیست و گرم شدن زمین یکی از مسائل بسیار مهم در سطح جهانی است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که اگر جلوی گستاخی شرکت‌ها و دولت‌های سرمایه‌داری گرفته نشود، بشریت با فاجعه‌ای بزرگ روبرو خواهد شد. در این زمینه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مانیفست تمدن دموکراتیک خود موضوع راه حل زیست محیطی را مطرح می کند.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود می گوید که مرحله گرمایش زمین به پایان رسیده و مرحله جوشش آغاز شده است، تولید بیش از حد و گستاخی کشورهای قدرتمند و نظام سرمایه داری، عامل این تهدیدات برای محیط زیست و بشریت هستند.

در مرکز قرار دادن انسان در محیط زیست و ترویج و توجیه این اندیشه که «انسان مرکز جهان هستی است و محیط زیست و همه موجوداتش در خدمت انسان است» منشأ همه خطرات پیش روی محیط زیست می‌باشد. رهبر آپو منکر این است که انسان مرکز محیط و مالک همه چیز در جهان است. وی در این رابطه گفت: "انسان نیز مانند سایر موجودات یکی از عناصر طبیعت است و محیط زیست خانه همه است و موجه نیست به دلیل آنکه انسان هوشمند است طبیعت و محیط زیست در اختیار او قرار گرفته و او بر خلاف آن عمل کند".

در همین چهارچوب رهبر عبدالله اوجالان که یکی از پایه‌های اندیشه خود را بر اساس دفاع از محیط زیست بنا نهاده است، در رابطه با خطرهای علیه بشریت و طمع سیستم سرمایه‌داری می‌گوید:" حلقه‌های محیطی به طور کلی میلیون‌ها سال طول کشید تا به‌عنوان شکل تکامل‌یافته تشکیل شوند. تا پنج هزار سال پیش، طبیعت محیط در تعادل خوبی قرار داشت. اما با ظهور تمدن ها، شکل گیری نظام ها و شکل گیری نظام دولت - شهر، از خود بیگانگی و طرد زنان از اقتصاد، تخریب محیط زیست به تدریج نمایان شد".

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز تهدیدات زیست محیطی را به مدرنیته سرمایه داری مرتبط می کند و می گوید: "مشکلات اکولوژیکی توسط جامعه ایجاد نمی شود، بلکه توسط سیستم‌ها ایجاد می شود و جامعه منشأ مشکلات صنعتی نیست، بلکه توسط سیستم های سود محور است که این مشکلات را ایجاد می کنند".

این در حالی است که به دلیل زیاده خواهی ها و گستاخی های نظام سرمایه داری نسبت به محیط زیست، محیط زیست به طور کامل در معرض خطر است و محیط زیست اغلب با یک اتفاق طبیعی به این اقدامات ما پاسخ می دهد.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان این مسئله را بیشتر تشریح کرده و گفت: "شهرهایی که سرمایه داری در آنها کاملاً ریشه دوانده است، رنگ محیط زیستی ندارند و کاملاً صنعتی و پر از انواع سرطان شده اند و کاملاً از طبیعت دور شده اند. در چنین شرایطی راه حل هایی لازم است، بحث راه حل تهدیدات زیست محیطی، در اختیار نظام سرمایه داری نیست، زیرا خود نظام منشأ همه تهدیدات علیه محیط زیست است، بنابراین باید اکولوژی را به عنوان یک علم برای راه حل ترویج کنیم".

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می گوید که اکولوژی به عنوان یک علم می تواند در این رابطه پیشاهنگی را بر عهده بگیرد و کارهای انقلابی انجام دهد بنابراین، جامعه ی اکولوژیک را در مقابل جامعه صنعتی سرمایه داری پیشنهاد می‌کند.